Segelflyg – ASW

Att RC-segla en stor modell är en rofylld tillställning och dessutom vackert att titta på – den tycks glida, sväva fram. Glädjen att hitta termik och förvandla en ordinär 7-minuters runda till halvtimmar är stor. Landningsmomentet kräver planering och känsla – man har ju bara en chans!

cirrus

 

Närbild på min 3 meters termikseglare från 70-talet. Under semestern 2010 lyckades jag göra en rejäl utelandning med detta plan, vilket var försvunnet under några dagar i juli.

Under semestern 2010 elektrifierade jag min ASW från 70-talet och försåg den med en enklare videokamera från Kjell & Company.
Planet mäter 3 meter mellan vingspetsarna och är i mitt tycke ett vackert plan med endast höjd och sidroder. Den är ganska seg i roderna och det tar lite tid att häva en sväng. Den har ett ganska hyfsat glidtal för sin ålder och är majestätisk i luften.

200

Starten sker i Saltvik nära havet. Lödde Sandskog och ängarna längs havet skall filmas från luften. Med tanke på det goda vädret kanske det finns chans till termik. Elmotorn jobbar hårt i sommar-värmen för att nå en rejäl höjd. Kameran rullar under hela färden och har faktiskt skapat dessa bilder.

Under stigningen blir farteglaget överhettat på hög höjd. Det återstår nu att segla hem, då motorn omöjligt går att återstarta.
lyckorna

ASW:n flyger i riktning mot Lyckorna i en svag högersväng. Vi åker efter den med bil då avståndet börjar bli obekvämt stort. Jag tappar den ur sikte på låg höjd bakom en skogsdunge.
Senare visar det sig att ena vinghalvan har gått emot en kraftledning nära en öde gård. Planet har tumlat runt och försvunnet ner i ett sädesstycke. Där ligger den väl dold och vi kan omöjligt finna den.
Vi söker efter planet på alla möjliga stigar, bland buskar, trädtoppar och bland 1,5 meter höga brännässlor. Dotterns mopedburna vänner engageras med utlovad hittelön. Vi kan helt enkelt inte hitta planet. Tänk om man kunde betrakta det från ovan.

ehawk

Sagt och gjort. På tredje dagen utrustas en E-hawk med ännu en kamera. Laptopen är riggad i bilen och efter tredje flygningen blir det Bingo. Klar CSI-varning på detta!
found

ASW:n hittas helt oskadd. Kameran är hel och filmen går att se. Det är så här efteråt ganska komiskt att på filmen höra vår egen bil köra längs med grusvägen strax intill nerslagsplatsen.
Två timmar senare vräker regnet ner efter flera dagar med stekhett väder. Väl hemma kan jag konstatera att fartreglaget troligtvis har blivit överhettat av för dålig kylning. Numera drar jag upp större kylluftshål på modellerna.

 

Kommentera