Datorgrafik

 Datorgrafik

Bilden Nektar modellerades i ett CAD-program och renderades i 3D Studio Max.

Bilden skickades upp som en högupplöst fil till en fotobutik för utskrift på fotopapper i ett antal ex. Bilden ramades in och gavs bort i julklapp och till en del vänner.

I mitt arbete har jag under många år utfört animationer till industrin. Tankar och visioner visualiseras på ett överskådligt sätt. Med t.ex visualiseringsverktyget 3D-Studio Max kan fotorealistiska bilder och animationer skapas.

Modellen kan betraktas ur ett perspektiv, känd från fotografins värld. Objektiv, brännvidder och kameraåkningar kan simuleras.

butterfly

 

Varje objekt tilldelas ett material, vilket i sin grund byggs upp av tre färger. Grundfärg, mörka partier och blänkande partier. En toning mellan dessa tre färger sker genom olika matematiska modeller.

En vacker och naturtrogen toning uppnås enligt Phong-metoden. Ytstrukturer kan skapas genom att låta en känd bild generera toningen. Ett klassiskt exempel är ytstrukturer av ådringen i ett träd. S.k. ”bumpade” ytor används för att skapa en illusion av en tredimensionell struktur direkt på objektets yta. Utöver toningar kan egenskaper så som transpararens, matthet och glans ställas.

bfly1

 

Kommentera