SR500 Cafe Racer

Kick-Off

Min gamla Yamaha SR500 från 1981 har stått stilla i 9 år. Någon gång om året har jag dragit kicken så att kolven rört sig i loppet. Mest har den stått och samlat damm och blivit rätt grinig med åren. Tanken har funnits att sälja av den i ostartat skick som ett renoveringsobjekt. Visst, värdet hade ju ökat om den startade och rent av gått att besiktiga.

Vid sommarens garagestädning rullade jag helt enkelt ut den och tvättade av den. Passionen växte när man väl rättade in sig på sadeln och mindes åkturer från förr. Jag slog snabbt bort tanken på att starta den med en okonserverad förgasare efter 9 år.

Förgasaren skruvades loss och jag lät en god vän titta till den, rengöra och blåsa en del kanaler. Väl tillbaka och monterad på cykeln började jag kicka. SR500 har ju som bekant ingen elstart. På fjärde kicken sa det poff i ljudämparen.     (-:     Det var liv i grejorna!

img_0379

På sjunde kicken drog den igång efter 9 års dvala…………dunk,dunk,dunk. Den svarade fint på gaspådrag. Med en något högre adrenalin-nivå började jag nu pumpa däck, kolla nivåer ,lufta bromsar och lite allmän översyn. På gårdsplanen bar det iväg med ett smile på läpparna. Här ska inte säljas något! Ideén föddes att renovera upp hojen.

Bucklan i tanken skulle rätas ut, den spruckna sadeln bytas ut. Jag visste också med mig att det alltid funnits ett oljeläckage under blocket. Efter att ha surfat runt en kvart på reservdelar insåg jag att modellen erbjöd fruktansvärt gott om med delar i Cafe Racer världen……….mmmmmm

Oljeläckage

Jag började med att ta reda på var oljeläckaget kom ifrån. Det visade sig vara på två ställen varav det ena var en otät kopparring i dränagepluggen. Det andra stället var dock lite oväntat.

img_0666

Oljepåfyllningslocket framför tanken är en kombination av plugg och mätsticka och delar av ramen på modellen utgör faktiskt en oljetank. Under locket vispar oljan förbi och just i locket hade en mikroskopisk spricka i plasten lett ut oljan längs ram och tank.

img_0907

När jag ändå var i farten kändes det som om det vore rimligt att byta en del packningar och framför allt olja och filter.

img_1843

Polering av aluminiumkåpor

När man väl demonterar en gammal motorkåpa och synar den på närmre håll så ser man hur taskig den ser ut.

img_0909

Med en vax som innehåller lite slipmedel samt en sisalskiva går det med en hel del tålamod att få upp en schysst blänkande yta. På en del kåpor har jag märkt att det även finns ett lager lack som man tvingas bryta igenom. Man riktigt ser hur det börjar smeta på ytan för att till sist ge sig och börja blänka. Jag avslutade poleringen med lite traditionell polering med Autosol.

img_0917

Dragen mot en caféracer

Wikipedia skriver så här om en cafe racer:

En caféracer, av engelskans café racer, är en standardmotorcykel som byggts om för lokala motorcykeltävlingar av spontan natur. Företeelsen startade gissningsvis på tidigt 1950-tal, i Storbritannien, när skinnknuttar tävlade i att köra snabbast mellan lokala kaféer. En inte helt oviktig drivkraft var också att ge motorcyklarna en estetik som efterliknade tidens fabriksracers. Caferacerbyggandet tog verklig fart i samband att BSA lanserade modellen Gold Star, en standardmotorcykel som redan från fabrik var raceinspirerad.

studie_cafe1

Med en liten lek i Photoshop med utgångspunkt från en standard Yamaha SR 500 planerade jag dragen mot en caféracer. Redan från början kände jag att det skulle bli svårt att gå hela vägen, då jag saknade ekerfälgar. Sittställningen med låga clip-on-styren slog jag också ifrån mig, då sittställningen inte skulle bli så praktisk för mig.

studie_cafe2

Ett stort  och synligt koniskt luftfilter känns mycket karakteristiskt för tidsandan. Då SR500 saknar elstart borde batteriet kunna göras mindre och flyttas upp under sadeln. Sidokåporna togs också bort för att framhäva rör-ramen.

studie_cafe3

En brun lädersadel med ankstjärt hör ju också till. En ny sadel var ju hursomhelst på önskelistan, då originalsadeln hade en del sprickor.

studie_cafe4

Styret flyttades ner en aning, men inte till en nivå där fotpinnarna tvingas flytta bakåt. Man har ju blivit bekväm med åren. Då originalstyret känns mer som en skottkärra, planerade jag för ett TT-styre, vilket rent av kanske skulle kunna vändas upp och ner.

studie_cafe5

Det finns en uppsjö av nytillverkade tankar som har ett lite road-worn utseende i ren metall. Man har lånat former från gamla italienska Benelli. Priserna är dock ganska höga. Då min egen tank har en rejäl buckla på sidan visste jag med mig att något borde göras. I mina planer skulle den spacklas ut och målas i en benvit, cremefärgad vit kulör.

studie_cafe6

Det saknades lite identitet, så jag lade till en Yamaha logotyp samt svarta gummipads på tanken. Padsen ger en illusion av den typiska inkrökningen på Benelli tankarna.

Detta fick bli planen!

Gyllene snittet

220px-golden_rectangle_construction2

Proportionerna har jag försökt hålla till ”Divine proportions” eller på svenska ”gyllene snittet”. Räknar man på gyllene snittet med hjälp av enkel trigonometri finner man att dess värde är lika med (√5+1)/2, vilket är ungefär lika med 1,618. Förhållandet återfinns i tavlor, fotografi, design och konstföremål.

På motorcykeln har jag försökt fånga förhållandet mellan tankpads och tank samt även mellan tank och sadel.

Raka rör

img_1984

Då jag monterade av den gamla original-ljuddämparen skramlade det mest inuti och undersidan påminde om Wasa Sport Knäckebröd. En utbytesdämpare kändes som ett ganska givet alternativ.

Anslutningen på 41 mm fanns att tillgå som universal ljuddämpare. Jag fick tillverka ett litet specialfäste i rostfri plåt för att fånga upp dämparen på mitten och ansluta den till fästet för fotpinnen.

Byte av stötdämpare

img_2055

Originaldämparna kändes lite trötta och rostiga. En titt på fjädrarna avgjorde nyinköpet av ersättningsdämpare, då det fanns en hel del rostangrepp på kromet.

img_2060

Cykeln fick ny fjädring som svarade lite bättre och gav ett betydligt piggare intryck. Dämparen är försedd med en extra liten oljebehållare, precis som på gamla Royal Enfield.

Pimpning

img_2046

Det läckande oljelocket fick en fin lösning , då jag fann en kombination av lock, mätsticka och oljetermometer i samma detalj.

img_2047

Klassiskt röd tändhatt (-:

Fälgrengöring efter många år.

Vi fortsätter på temat rött. Snabeldamasken till motorventilationen har ersatts av ett lite sportigare filter.

Byte av styre

I mina grundplaner fanns ett lägre styre med på önskelistan. Ett lågt monterat clip-on styre hade jag tidigare ratat p.g.a. allt för låg sittställning. Man är ju över 50…………

Valet föll på ett upp och nervänt TT-styre. Det blev en kompromiss mellan originalets skottkärre-variant och det riktigt låga clip-on styret. Originalfästena till styret kunde dessutom nyttjas och jag slapp göra något åt dessa meningslösa gänghål.

Mina original backspeglar byttes även ut mot par svarta eliptiska, med lite lägre profil, för att hålla nere styrhöjden. Bar-end speglar skulle inneburit ett ännu lägre och snyggare alternativ, men risken för rangerskador kändes uppenbar.

Originalhandtagen byttes ut till bruna för att matcha den kommande sadeln. Alla spruckna damasker till broms- och kopplingshandtag fick jag även bytt ut. I Tyskland fann jag även kartor med klistermärken för att fräsha upp alla styrfunktioner som lyse, tuta, blinkers, tändning etc.

Gaswirarna var lite trötta och tröga, men jag fick tipset att motionera dem med lite rinnande olja. Ett par strutar av en tillklippt PET-flaska samt lite tejp och najtråd, utgjorde ett tillfälligt oljekärl. Oljan fick sedan rinna ner i höljet under ett dygn. Det gjorde susen.

Ombyggnad av luftintag

För att blotta rörramen under sadeln avlägsnas batteri och luftburk.

Laddningsregulator och säkring lossas. Ett bra tillfälle att passa på att göra rent.

Då jag bytt avgasrör till ett med mindre motstånd i kombination med mindre motstånd i luftintaget i form av ett koniskt stålfilter, bytte jag ut huvudmunstycket till ett med större genomsläpp.

Originalet är storlek 300. Jag gick upp till 330 för att inte riskera för höga avgastemperaturer med illa åtgångna avgasventiler och styrningar som följd. Skulle den feta blandningen göra så att sot uppstår kan man ju alltid gå ner ett snäpp till 320.

Det koniska stålfiltret oljas in.

Förgasarfästet i gummi kändes torrt och slappt, så här fick jag byta ut det och dess packning till nytt.

Det nya luftfiltret på plats!

Mindre batteri

I planen ingick också ett mindre batteri. Jag fann ett 12 V underhållsfritt blybatteri, vilket jag borde kunna fästa i en egentillverkad elektronikplåt. Själva batteriet saknade fastgöringsöron, så jag bestämde mig för att tillverka en omslutande box med ventilation.

Batteriboxen modellerades i det alldeles utmärkta 3D-CAD programmet Fusion 360 som är alldeles gratis.

Jag skickade sedan upp modellen till 3D skrivaren och printade den i svart ABS.

En 1 mm´s aluminiumplåt fick bli  montageplåt för laddningsregulatorn och batteri med box.

Här är plåten monterad under rör-ramen. Relän, kontakter och kablar befinner sig på ovansidan. Batteriet befinner sig på undersidan.

 

Historien fortsätter i takt med min renovering. Välkommen åter!