X1/9

 

Bertone X1/9

Fiat X1/9 är en italiensk 2-sitsig sportbil med mittmotor och targa-tak. Bilen ritades av chefsdesigner Marcello Gandini på Bertone.

Bilen började tillverkas år 1972 och var bestyckad med en motor på 1,3 liter och en 4-växlad låda. Bertone gjorde färdiga karosser med inredning till Fiat som tillverkade och monterade mekaniken. År 1979 ändrades bestyckningen till en 1,5 l motor och en 5-växlad låda. Stötfångare, blinkers och en del inredningsdetaljer ändrades också. Motorerna var från Fiat 128 och Ritmo.

sid

I mitten av 80-talet importerade Fiat 50 exemplar av X1/9 till Sverige, de flesta vinröda. Från år 1984 tillverkades bilen helt av Bertone då Fiat drog sig ur. 1989 upphörde produktionen.

X1/9:an har en extremt styv kaross, då den skulle möta den tidens amerikanska krockkrav. Resultatet var mycket bra. Endast den lilla Fiaten och Volvo passerade testen. När amerikanerna förstod att inte ens deras egna bilar skulle passera testen, sänktes kraven.

 

X19_SIDA

Bilen är mycket kilformad och gick under benämningen Baby-Ferrari eller på italienska ”Ferrarino”. Karossen sluttar starkt framåt och för att förhöja sportbils-looken är strålkastarljusen nedfällbara på elektrisk väg. Karossen är av targa-typ, d.v.s. taket vilar på vindrutans överdel och på en kraftig båge över stolarna. Taket lyfts av genom att lossa två byglar. Taket placeras sedan i det främre bagageutrymmet.

inr

Motorn är placerad på tvären strax bakom stolarna, vilket leder till en bra tyngdpunktsplacering. Detta i kombination med individuell hjulupphängning och undre svängarmar både fram och bak leder till en fantastiskt fin väghållning. Stolarna är skålade och styrningen är exakt.

Varvräknaren går moturs för att inte skymmas av ratten. Gokart-känslan är påtaglig och med taket i bagageutrymmet en solig sommardag känns livet ganska lätt.

Min egen X1/9:a består egentligen av två exemplar, varav de bästa bitarna fogats samman.

 

 

Kommentera